Line, der er plejeforælder for Naja på 5 1/2 år, gav i går et sigende eksempel på, hvor let børn og voksnes hjerner kan gå fejl af hinanden, selvom alle parter har de bedste intentioner.

Naja vil rigtig gerne ud at lege i haven i mørket inden aftensmaden. Line siger “ja” og hjælper Naja i flyverdragten. På dette tidspunkt kommer Naja i tanke om, at hun skal tisse, så af med flyverdragten igen og op på toilettet. På dette tidspunkt kommer Line i tanke om, at det måske nok er meget godt at forberede Naja på, hvad der venter senere: At hun skal vaskes efter maden. De ord fænger imidlertid Naja så meget, at hun nu glemmer alt om mørkeleg og i stedet gerne vil i bad, endda med alskens legetøj.

Det ender, som Line beskriver det, i “en kaossituation”, hvor Naja hverken kommer ud i haven og leger mørkeleg eller kommer i bad før maden. To parter har dermed “tabt”, selvom begge handlede med en god intention.

Jeg tror, vi er MANGE, der kender til denne type situationer. Dér hvor vi kunne have bidt tungen af os selv, men det ligesom bare er en postgang for sent. Dér, hvor det går op for os, at det vi tænkte som en hjælp for barnet i virkeligheden er blevet en forstyrrelse. Eller der, hvor vi siger noget, der lyser barnets øjne op, og så pludselig kommer til at “kamme over” – f.eks. i informationsmængde – hvorefter lyset i øjnene slukkes.

Det kan ske, når vi – med de bedste intentioner og for at gøre en periode mere overskuelig – forsøger at sige hele vores plan eller to-do-liste højt men kan se, at vi mister barnet på halvvejen. Vi får overproppet barnets begrænsede arbejdshukommelse, og pludselig er dets spontane idé og bevægelsesretning nærmest glemt eller i al fald passé.

Kender du også situationen lige så godt som Line og mig? Del gerne – til inspiration for os alle sammen. Kh. Anette


Anette Prehn (1975) er iværksætter, forskningsformidler, sociolog og forfatter til en række bestseller-bøger om hjernens spilleregler og disses betydning for socialt samspil, mental sundhed, læring og ledelse. Hendes nyeste bog er "Det syngende menneske. Nye veje til forbundethed". Anette Prehn opdagede for år tilbage, at hjernen følger bestemte spilleregler. “What!” tænkte hun. “Hvordan kan det være, at forskerne ved det her, uden at det er omsat, så almindelige mennesker har konkret gavn og glæde af det?” Det kickstartede hendes mission: At blive en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk anvendelig for alle. Anette Prehn har bl.a. fået udgivet "Afledte effekter. Tag skyklapperne af - styrk børn og unges livsmestring", "FLIP - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede" samt HJERNESMART-trilogien: Hjernesmarte Børn, Hjernesmart Ledelse og Hjernesmart Pædagogik. Hun har også skrevet minibøgerne Ansvar og Mod samt HJERNEVENNER-minibogsserien, så børn og unge kan lære at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

  • Stierne i hjernen anbefales af professor og hjerneforsker Troels W. Kjær
  • Bliv ven med hjernens amygdala anbefales af professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen
  • Gør hjernen til en medspiller anbefales af ph.d. og vinder af Ph.d. Cup 2017 Louise Klinge
  • Sov dig til en bedre hjerne anbefales af hjerneforsker og søvnekspert Maiken Nedergaard
  • Giv hjernen plads til udvikling anbefales af familievejleder Lola Jensen
  • Tag nye billeder med hjernen anbefales af hjerneforsker Kjeld Fredens
  • Din kreative hjerne anbefales af mad-entreprenør Claus Meyer

Anette Prehn er også en flittig skaber af sange til Danmark, primært i samspil med komponisterne Rasmus Skov Borring og Kristian Bisgaard. Du kan se/synge alle hendes offentliggjorte sange her. Og læse mere om Anette Prehns mission her

Følg Anette Prehn på Facebook | Følg Anette Prehn på LinkedIn