Her på siden finder du anbefalinger af Anette Prehn bøger og arbejde:
LEDELSE
LÆRING
VANEÆNDRING
BØRN AND UNGE
BOGEN “HJERNESMART LEDELSE”
BOGEN “AFLEDTE EFFEKTER”
BOGEN “HJERNESMART PÆDAGOGIK”
BOGEN “HJERNESMARTE BØRN”
SERIEN “HJERNEVENNER”, BESTÅENDE AF SYV MINIBØGER
BILLEDBOGEN UDBRYDERKONGEN OG INDBRUDSTYVEN
BOGEN “PLAY YOUR BRAIN”
BOGEN “COACH DIG SELV”
FRAMESTORM-KURSERNE
KURSERNE I HJERNESMART LEDELSE OG VANEÆNDRING
ONLINE-KURSERNE
Her finder du udtalelser fra personer, som har deltaget i Anette Prehns foredrag, kurser eller uddannelser eller læst hendes bøger.
LEDELSE
Trine Brahm, Head of People Development, Novozymes: “Anette Prehn is a powerful, challenging and world-class trainer and a sublime expert within the field of NeuroLeadership.”
Michael Toft, afdelingsleder, Jyske Bank: “Anette Prehn is the Danish Stephen Covey.”
Tore Falkenberg, Head of Trade Finance Customer Service, Nordea: “Our Young Significant Talent Group enjoyed a fantastic day with Anette Prehn where we were introduced to the exciting field of Applied Neuroscience and how to lead with the brain in mind. Working in an industry and an organisation in constant change requires agile thinking. And knowing the key brain rules is a prerequisite to being able to “play your brain” in ever-changing environments and roles. I have had the pleasure of attending an Anette Prehn seminar before – and every time she leaves a big impression. I’ve taken part in lots of other seminars and watched numerous TED talks in my life, but never before come across an active stage presence like hers. Anette Prehn has a gift for being both highly professional, knowledgeable and relevant to business whilst almost cartwheeling on stage with her bubbly and dynamic personality. My warmest recommendations!”
Susanne Poulsen, afdelingsleder, Region Nordjylland: “I mit snart modne liv har jeg ikke tidligere oplevet et menneske og en underviser som Anette Prehn – hvor alt går op i en højere enhed. Anette Prehn er fuldstændig i særklasse! Hvert minut er fyldt med faglighed og god energi og relevant for alle, der arbejder med ledelse.”
Thomas Torp, Adm. direktør hos Brancheforeningen Grakom: “Anette Prehn delivered an outstanding performance at Grakom’s yearly conference with 300 leaders within the communication industry. Anette was the best speaker of the day. She contributed with brand new and useful knowledge to the participants. At the same time, Anette is both entertaining, energetic and charming. The participants evaluated the speakers, and Anette got these comments: “Super speech – and different knowledge that creates deeper understanding”, “She was just the star! Wow it was exciting”, ” This speech should have been much longer”,” Very energetic person! Wonderful”. It cannot be said any better. I give Anette Prehn my best recommendations to others, who need energy, joy and new tools to understand the brain’s mechanisms.”
Henrik Hansen, erhvervsdirektør, VIBORGegnens Erhvervsråd: ”Anette Prehn deltog med en inspirerende og tankevækkende workshop for 20 topledere i Viborg-området. På en indlevende og humoristisk facon fik hun på en gang både udfordret og involveret deltagerne med fagligt stærke præsentationer kombineret med gode, relevante opgaver, der var med til at gøre de mange budskaber anvendelige i vores hverdag efterfølgende. Jeg kan anbefale Anette som inspirator og oplægsholder, hvis I tør lade jer udfordre og vandre af nye stier end dem plejer at gå på. PRØV DET.”
Thorbjoern B. Hededal, Head of Department, Danske Bank: “Anette Prehn is a brilliant motivational speaker who connects 100% with her audience. Her ideas and theories are original and thought-provoking. She combines core business thinking with state of art neuroscience – joint together by her bubbly humour. If you get the chance do not miss this experience!”
Sidse Stephensen, programmedarbejder, TV2: “Anette Prehn er et af de mest inspirerende mennesker, jeg har mødt. Når hun åbner munden, kommer tilværelsens sammenhænge ud på en utrolig enkel og letfattelig måde, der gør, at man får lyst til at gribe sit eget liv og gøre noget ved alt det, der nu engang ikke lige fungerer optimalt i hverdagen. Den hjernebaserede indgang til tingene er også et befriende skridt væk fra det navlebeskuende følelsesmæssige fnidder-fnadder, hvor man kigger på sin egen fortid for at forstå livets tildragelser, og som der har været så frygtelig meget af gennem årene. Her er der endelig en kvinde, der formår at hæve det hele op på et højere niveau, hvor man får lov at bruge sin rationelle hjerne til at analysere med. Et niveau, hvor man får fornemmelsen af, at man jo bare kan gribe ud og GØRE det man ønsker der skal ske. Mere af det – tak!”
Frank Skovsted, Vice President, Vestas Deutschland: “Anette Prehn has a brilliant way of helping leaders understand how brains are working – and own insights about what things may look like from the employees’ points of view.”
Merete Stenum, Afdelingschef, Odense Universitetshospital: “Da jeg i sin tid læste de mange anbefalinger af Anette Prehns undervisning, tænkte jeg: ”Kan det mon passe?” Men det gør det! Jeg er blevet langt skarpere og mere ressourcefuld end tidligere og har fået en større ro og afklaring omkring min egen lederrolle.”
Annie Lorentzen, filialdirektør, Jyske Bank: “Gid man kunne købe Anette Prehns energi på dåse!”
Karin Christiansen, ledende lægesekretær, Glostrup Hospital: “Kursus med Anette Prehn. Gik hjem helt høj – og klar til meget mere. Anette er så relevant, så engageret, så energisk, så medrivende og så kompetent. Jeg er ovenpå kurset blevet skarp på at “træde nye stier” i forhold til gammelkendte problematikker, som dukker op i hverdagen. Den evidensbaserede tilgang til forandring er klart den rigtige indfaldsvinkel for mig.”
Per Kjertan Thamsen, Capability Manager for Electronics in Industry, Grundfos: “All change is challenging, we know that. Even though we are facing changes in our professional life more often today than before it is still a big challenge that some people are unable to cope with changes. So what if there were a way to prepare for a coming change? A way that could help raise the spirit of the employees and minimise the risk of good employees leaving the company? Those were some of the thoughts I went through when I initially decided to buy Anette Prehn’s books “Brain Smart Leadership” and “Play Your Brain” to all the members of my department at Grundfos as preparation for a major organisation change. In a former position, I had drawn upon Anette Prehn’s work with great success. This time we all read the books and held meetings where we discussed our perception of what we had read and how to apply it. A couple of weeks before the final details of the major organizational change were announced, we had a very captivating virtual lecture with Anette Prehn focusing on the brain’s reactions to change. It is of course always difficult to evaluate the exact effects of such interventions. However, I have to say that I am impressed with how well my employees have been able to cope with the change afterwards … the largest change ever in the history of Grundfos.”
Mette Marie Langenge, ledelseskonsulent, HK Kommunal: “Anette Prehn er en særdeles erfaren og driftsikker oplægsholder. Hun formidler hjerneforskning, så den bliver både relevant og konkret for chefer og ledere – med masser af illustrative eksempler, varierende undervisning og hjernevenlige principper og øvelser. Vi har haft Anette “på turné” med fire hele inspirationsdage landet over med titlen “Hjernebaseret ledelse – gør hjernen til din aktive medspiller”, og hun har hver gang leveret med samme engagement og vitalitet. Alle deltagere fik adgang til Anettes skræddersyede elæringsvideoer samt et eksemplar af ”Play Your Brain”, så de løbende kan genopfriske og udbygge den viden og forståelse, som inspirationsdagen bibragte. Hjerneforskningen er for mig at se et værdifuldt input til måden vi bedriver ledelse på, når vi skal have mennesker til at yde deres bedste, og Anette er en yderst kompetent guide på rejsen udi NeuroLeadership.”
Susanne Bloch-Jespersen, Head of Department, Hillerød Kommune: “The most exemplary trainer I have worked with for 40 years. This is my 5th course with Anette. She walks her talk!”
[foogallery id=”1362″]
LÆRING
Linda Baumeister, Global Head of Instructional Design, Ericsson: “We invited Anette Prehn to be a keynote speaker at our annual internal learning conference for our 350+ global learning professionals. In putting together the agenda, the attendees said they wanted to learn more about how the brain works so they could design and develop learning programs consistent with those principles and also use them for more productive discussions with their business stakeholders in discussing specific performance challenges. From the beginning of our planning, Anette listened carefully to the needs of our organization, including our culture and experience and tailored an interactive, practical, and engaging keynote presentation that met our specific needs. Anette was the kickoff keynote presenter and set the tone for a highly engaging, inspiring, and very productive three-day conference. Anette greatly simplified a complex topic through the use of analogies, practical examples, and humor. She was a rock star! Without exception, all attendees raved about her presentation because it was so relevant to their work and they could immediately relate to it and apply what they learned. Anette has a very comfortable style, which puts an audience at ease and in a comfortable position to learn and take in information. Attendees continued to reference and apply what they learned in her presentation during and after the conference ended. We loved her and will use her again.”
Eva Friis, kommunikationschef, Arkitema Architects: “I tre workshops i Stockholm, København og Århus, tog Anette Prehn Arkitema Architects med på en oplevelsesrig rejse i hjernen. Den var både relevant for de læringsmiljøer, vi designer for kunder, men også inspirerende for vores eget fysiske miljø og samspil med hinanden. Jeg havde ikke på forhånd drømt om, at jeg kunne få SÅ stor værdi af oplægget. Anette er et scoop!”
Jens Kristian Jørgensen, Chef for Ledelsesudvikling og Produktivitet, Dansk Industri: “Anette Prehn leverede et Kinderæg til Dansk Industris afdeling for Ledelsesudvikling og Produktivitet. Vores heldagsseminar med Anette var berigende på både:
- det konsulentfaglige niveau – med masser af inspiration samt tips & tricks til konsulenternes egen facilitering af læringsforløb med indbyggede overraskelser
- det indholdsmæssige niveau – hvor Anettes hjernefaglige viden styrkede os i at kunne forbedre indholdet af vores egne kursusprodukter i DI
- det personlige niveau – hvor dagens øvelser fik deltagerne til at “trampe nye stier i hjernen” og reflektere relevant over egne roller.
En meget inspirerende dag i godt selskab!”
Katalin Racz-Monostori, Event manager, Siemens Wind Power: “Anette held a session on our internal Trainer Conference in Siemens Wind Power. She was talking to approx. 100 trainers for 3 hours and it was absolutely professional. She was capable of keeping people engaged and motivated throughout the entire session and she opened up discussions and gave new and very useful insights to our trainers in the topic of Brain-Smart Learning.
Feedback from participants included:
‘Very strong presenter, very interesting topic.’
‘Fantastic, informative, useful.’
‘Anette Prehn’s session was very inspiring – food for thoughts on how to create even better trainings.’
‘I don’t know where to start… Anette Prehn is cool!'”
Bobby Kaura, Strategy Manager/Chief of Staff to the CFO/CIO Office, Roche: “It’s not too often one attends a seminar, and can see the benefits immediately – Anette provided exactly that environment for us to play with our communication styles, and make us understand the brain action behind our reasoning and how we portray ourselves and see others. I would definitely take the opportunity to work with and attend Anette’s courses again.”
Jane Fyhn, faglig chef, Danske Bioanalytikere: “Anette Prehn leverede et super foredrag, der gav bioanalytikerundervisere viden om hjernebaseret læring, og hvad der kan fremme og hæmme den. Formidlingen af begreber og viden fra hjerneforskningen blev på fornemmeste vis koblet til undervisningssituationen, så den enkelte fik aha-oplevelser om egen situation samt idéer til at gøre ting anderledes. Foredraget har høstet stor ros fra deltagerne.”
Grethe Risum Krog, Bioanalytikerunderviser, Klinisk Immunologisk Afdeling, Blodbanken, Rigshospitalet: “Anette Prehn formår at begejstre, selvom stoffet er hardcore. Når Anette holder foredrag om, hvordan læring skabes, anvender hun selv metoder, der understøtter læring. Det er både teori og praksis på samme tid – og giver dobbelt læring.”
Mia Winther, pædagogisk konsulent & lektor, Aalborg Handelsgymnasium: “Knap 100 gymnasielærere på Aalborg Handelsgymnasium kunne smile, synge, nikke og give ”thumbs up” til et fantastisk og særdeles anvendeligt interaktivt foredrag om ”Hjernebaseret læring” af Anette Prehn. Anette udfoldede hjernens muligheder og begrænsninger i læringssammenhæng og kom med meget brugervenlige bud på, hvilke læringsoptimerende knapper vi som lærere kan skrue op og ned på. Interaktiviteten og Anettes meget levende og indlevende facon fangede i den grad opmærksomheden omkring et stof, der var veltilrettelagt og tilpasset målgruppen nøjagtigt som aftalt forud. Begejstring smitter!!”
Skirmantas Letukas, IT Advisor, Siemens Wind Power: “Anette Prehn is impossible to miss when she is on stage. She is brilliant in leading her audience and diversifying public speaking methods that charms audience and facilitates active listening. Also, I consider Anette’s book “Play your brain” to be the missing ingredient in the conventional business world.”
Henrik Pinholt, gymnasieelev, Roskilde Katedralskole og deltager i talentudviklingsprogrammet U-Factor: “Anette Prehn er den første taler, jeg nogensinde har mødt, der spiller op ad det kulturelle rum, vi som teenagere befinder os i – og som tydeligt viser sit publikum, at hun er her på grund af os! Anette viser klart, at hun ser os som individer, der kan bidrage værdifuldt til workshoppen. Og hun evner i særlig grad at skabe en fællesskabsfølelse i rummet, også på tværs af 60 2.g’er fra seks forskellige gymnasier. Anette forventer nærvær og opmærksomhed i rummet – og hun har en fin måde at tackle eventuelle opmærksomhedssvigt blandt enkeltpersoner på. Ingen smartphones var oppe, ingen computere var tændt – der var bare 61 mennesker, som spillede sammen og blev klogere – blandt andet gennem velvalgte øvelser, illustrative metaforer og interessant, nyttig viden om hjernens spilleregler.”
Trine Jensen, cand.mag., Odense Katedralskole: “Jeg kan ikke huske, at jeg nogensinde har været på et så inspirerende kursus. Normalt, når jeg er på kursus, keder jeg mig på et eller andet tidspunkt. Det gjorde jeg ikke her!!! Jeg fik en MEGET bedre forståelse af hjernen på et plan, hvor jeg kan bruge det i praksis i forhold til eleverne – og det gælder både i min undervisning og studievejledning. Jeg er ved at planlægge næste skoleår og tænker allerede meget af min nye læring ind. Jeg anbefaler allerede HJERNESMART UNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSALDER til alle, der gider at høre på mig, og min mand må med jævne mellemrum høre mig referere til det – når jeg kommer i tanker om endnu en spændende ting fra dagen.”
Jens Nissen Kristensen, 2.g. Silkeborg Gymnasium: “Fantastisk! Anette Prehn leverede et skudsikkert foredrag for 130 elever til vores gymnasiefest. Eleverne har en meget travl hverdag, og Anettes foredrag bidrog med gode redskaber til at gøre den lidt lettere. Foredraget var også krydret med både interessante og sjove facts. Vi kunne let identificere os med Anettes konkrete eksempler, og de gjorde foredraget nærværende for den enkelte. Mange elever og lærere roste bagefter Anette for at have hevet hjernevidenskab og sociologi ned på et plan, hvor alle kunne være med. Et friskt og interessant foredrag med en smilende og engagerende taler. Kan varmt anbefales!”
Sarah Cassell, Guidance Coordinator, International School of Basel: “Anette Prehn has devised and delivered a series of four successful Brain Based Skills workshops to 130 Grade 11 students at the International School of Basel. Utilizing her presentational competence, her passion for the subject and her magnetic energy Anette quickly captured the students’ attention and imagination enabling her to develop a meaningful rapport with her audience. Through learning how to harness the power of their brains and how to utilize that power to enhance their academic and personal successes the students have been introduced to a tool kit, which will aid them not only in their high school careers but also in their long-term life careers. Anette’s workshops have been a welcome addition to the students’ curriculum and we thank Anette for her invaluable input into these young adults’ lives.”
Steen Bach, leder af SSP & Forebyggelse, Esbjerg Kommune: “Vi inviterede Anette Prehn til at holde en times oplæg på vores konference om arbejdet med skoleforsømmere og deres familier. Først sagde hun ærligt, at skoleforsømmere lå uden for hendes ekspertiseområde, men da vi havde læst hendes hjernesmarte bøger og sagtens kunne se relevans, foreslog hun os at skrive til hende, hvad vi syntes var særligt vigtigt at lære for konferencens deltagere. På den baggrund skræddersyede Anette sit oplæg til os. Vi gik derfra med nye ord og begreber som blandt andet “fremtidståge” og “stier i hjernen”, vi lærte om amygdala-triggere og fik indsigt i hjernens rolle i vores arbejde med børn, unge og deres familier. Altsammen samtidig med, at vi blev aktiveret, udfordret og underholdt på bedst tænkelige vis. Anette er en blændende formidler af kompliceret stof, og næste gang vil vi ikke nøjes med en time!”
[foogallery id=”1395″]
VANEÆNDRING
Lotte Krogh, ledende overlæge, Klinisk Genetisk Afdeling, Odense Universitetshospital: “Vi havde en rigtig god dag sammen med Anette Prehn – med lutter positive tilbagemeldinger fra medarbejderne bagefter. Workshoppen ‘Bevar optimismen i forandringen’ var meget brugbar og anvendelig – både arbejdsmæssigt og privat. Den satte gang i masser af tanker om, hvordan man forholder sig i forandringssituationer, og hvordan vi kan hjælpe os selv og hinanden. Anette skitserede adfærdsmekanismer hos mennesker, som alle kunne spejle sig i. Hun fik menneskeliggjort og nuanceret modstand mod forandring. Og så fik hun klart kommunikeret, hvordan man kan gøre sin hjerne til en medspiller i forandring… først og fremmest for éns egen skyld, fordi det ellers bliver for hårdt at være i. Anettes bidrag var meget motiverende og inddragende, og alle – både bioanalytikere, molekylærbiologer, læger, forskere, sekretærer osv. – var helt opslugte af det!”
Preben Huus, næstformand, Danmarks Lærerforening (Fjordkredsen): “Anette Prehn har om nogen løst sin opgave og forklaret hjerneforskning, så selv jeg kan forstå det: med enkelt sprog og nyttige værktøjer. For mig at se er det essentielt at vide hvilke “mekanismer”, der træder i kraft i hjernen i pressede situationer. På den måde kan man bedre forstå, hvad der sker – og undgå at blive alt for påvirket af situationen. Det hjalp Anette os med i workshoppen ‘Hvordan gøres forandringsparathed til en vane?’ Hvor er jeg glad for, at jeg i sin tid googlede ‘forandring’ og ‘vilkår’!”
David Shutts, Vice President, Inchcape Shipping Services: “Anette Prehn is as illuminating as her books!”
Philip Fausing, programdirektør, Momentum Academy: “Why do we keep asking Anette Prehn to deliver workshops for us at Momentum Academy? Because she brings home customer satisfaction scores of 9.86 out of 10. Anette’s work in applied neuroscience is unique, and so is her ability to communicate. Furthermore, it is always a big pleasure collaborating with Anette. Her personality is contagious and she is capable of lifting the spirit of a group to a whole new level. I give Anette Prehn my warmest recommendations.”
Steen H. Christensen, regnskabschef, Herlufsholm Skole & Gods: “Samme underviser fra 9 til 17 i 15 dage. Og jeg har først kigget på uret, når Anette Prehn har rundet dagen af. At kunne fastholde os på dén måde er en præstation, der taler for sig selv. Jeg har forladt hvert modul med en lettet følelse og i en ressourcefuld tilstand. Jeg har i dag en bedre forståelse af mine medarbejderes – og mine egne – handlemønstre. Jeg har gennem uddannelsen fundet ud af, hvor betydningsfuldt det er at kende sine egne og andres værdier – for at kunne motivere og skabe resultater.”
[foogallery id=”1404″]
BØRN & UNGE
Linda Garsdal Fredensborg, institutionsleder, Kolding Kommune: “Det er simpelthen fantastisk at opleve noget, der er så konkret og lige til at tage med hjem og gå i gang med. Mange gange, når vi har været afsted til forskellige foredrag, som har behandlet komplekse emner som eksempelvis hjernen, har det altid taget enorm megen tid at få talt med hinanden indbyrdes om, hvad var det vi hørte, hvordan forstod vi det, og hvordan kan vi få det omsat til at arbejde med det i praksis. Og så er den ellers gode viden ikke kommet videre, for det blev for svært og kompliceret at oversætte til et fælles sprog som alle kunne tage ejerskab på. Med Anette Prehns tilgang og oplæg oplever vi i den grad at fagsproget oversættes til let omsættelig viden. Vi fik redskaber til udførelse i praksis, lige med det samme. For os betyder det, at vi nu kan dele et fælles sprog, værktøjer og sange, som vi i fællesskab kan bygge videre på og gøre til vores eget. TUSIND TAK for et meget indlevende og givende oplæg!”
Kaj Søndergaard Nielsen, viceskoleleder Stolpedalsskolen, Aalborg: “50 tilfredse medarbejdere på Stolpedalsskolen i Aalborg smilede stadig dagen efter vores pædagogiske dag med temaet ’Hjernesmart pædagogik’ med Anette Prehn. Som en deltager udtrykte det: ’Den gav mig indsigt i hjernens fysiologiske virkemåde, praktiske og håndgribelige forslag til, hvordan jeg kan bruge det i min klasse, samt værktøjer jeg personligt kan bruge i en travl hverdag med kontakt med mange børn, forældre og kolleger.” Planlægningen af dagen var eksemplarisk: På baggrund af et kort skriftligt oplæg fra os og en halv times telefonsamtale, sammensatte Anette et perfekt struktureret indhold tilpasset vores skole. En pædagogisk dag ud over det sædvanlige med et aktuelt og forskningsbaseret indhold!”
Janne Lenz, SFO-leder, Skanderborg Privatskole: “Anette Prehn talte ved et forældremøde for godt 100 forældre her i vores SFO – og forældrene var vilde med hende! Det var vi pædagoger også. Derfor har vi nu allesammen læst og arbejdet med ‘Hjernesmarte børn’ og besluttet, at gå ‘all in’ og gøre ’Hjernesmart pædagogik’ til vores indsatsområde i 2017.”
Arne Dørup Jensen, skoleleder, Løkken Skole: “Hvor ofte har vi ikke efter et konfliktforløb ærgret os over, at vi ikke fik håndteret det på en mere konstruktiv og fremadrettet måde? Vi inviterede derfor Anette Prehn til Nordjylland. På sin egen energifyldte og nærværende måde magtede Anette at involvere tilhørerne og fastholde deres fokus i en tre-timers workshop efter arbejdstid mellem 15 og 18 på tværs af personale fra tre forskellige skoler. Hendes sprudlende og livfyldte performance blev understøttet af en præsentation med mange metaforer og eksempler, der ramte plet både i forhold til organisations- og privatlivet. Indviklet hjerneforskning “kom ned på jorden” og gav os virkningsfulde redskaber med hjem, direkte anvendelige i daglig praksis. Vi optrampede nye stier, lærte at håndtere hjernens amygdala gennem eksternalisering og øvede os i at aktivere pandelapperne til at reframe svære episoder. Alle deltagerne udtrykte efterfølgende stor ros til Anette Prehns måde at guide dem gennem en afmystificering af vores plastiske hjernes måder at agere og reagere på. Vi har fået et fælles sprog, der supplerer og understøtter vores pædagogiske praksis og gør os bedre til at håndtere samspil, så vi lykkes relationelt med hinanden. Bare vi havde haft forældrene med også!”
Sandra Lundahl, pædagog, Fredensborg Kommune: “Jeg plejer at få hovedpine til kurser. Men efter hver kursusdag med Anette Prehn er jeg helt oplivet og frisk. Hun formidler levende, sjovt og i øjenhøjde – og med masser af gode eksempler.”
Casper Svensson, pædagog, Kolding Kommune: “Tak for et indbliks- og læringsrigt foredrag! Alt fangede mig … især din metafor “stierne i hjernen” og de mange praksis-eksempler. Det var en stor aha for mig, hvor vigtigt det er for os pædagoger at vedligeholde og udvikle stier hos børnene, fremfor konstant og hele tiden at lave nye stier (og glemme at vedligeholde de ”gamle”). I vores arbejde med de pædagogiske læreplaner kan man let komme til at skifte tema tit og ofte. Og man kan tro, at børn har lært noget for altid, bare fordi de har arbejdet med det i en tid. Her minder “stierne i hjernen” os om at understøtte, guide og hjælpe det enkelte barns udvikling og læring. Dit oplæg var dejligt konkret (noget alle kan forholde sig til) og indeholder en enorm stor betydning og værdi!”
Susanne Franz Jensen, institutionsleder, Viborg Kommune: “Det mest praksisnære oplæg, vi nogensinde har oplevet! Anette Prehns videnskabsformidling er så klar, og redskaberne er så visuelle og konkrete, at det er let at se, hvad vi som pædagoger med det samme kan gøre anderledes i virkelighedens verden. Det har vi tidligere manglet efter et eksternt oplæg: ”Hvordan kan det se ud i praksis? Hvad kan vi gøre i stedet for det, vi plejer?” Hvis et oplæg skal kunne bruges til noget, skal deltagerne let kunne koble sig på det og gøre det til en del af deres fælles sprog – og dét sikrer Anettes formidling.”
Gitte Herskind, institutionsleder, Gentofte Kommune: ”Humlebien har været med til at udvikle ”Projekt Hjernevenner” og har stor glæde af Anette Prehns hjernesmarte metoder. Vi er en udviklingsorienteret institution, som udelukkende engagerer os i projekter, som vi vurderer vil gøre en markant forskel for børns liv. Samarbejdet med Anette Prehn har især bibragt vores pædagogiske arbejde en større bevidsthed om det sprog, vi bruger i forhold til børnene. Vi ser, at vi ved hjælp af forholdsvis enkle justeringer kan omformulere os, således at børnene faktisk opfatter budskabet og kan handle relevant på det. Vi arbejder i hverdagen med at inkludere alle børn og forsøger gennem vores adfærd at være med til at dette lykkes. Både Amygdala-flasken og Pyt-armbåndet er blevet en del af hverdagssproget hos os, og værktøjerne giver børnene gode erfaringer med at regulere deres følelser hensigtsmæssigt – med hjælp fra de voksne. Vi anbefaler meget gerne de hjernesmarte indsigter og metoder til andre daginstitutioner, der ønsker at arbejde med regulering af børnenes følelser.”
Julie Kundal, lærer på specialområdet, Tåsinge skole: “En onsdag eftermiddag kan være tung at komme igennem efter en lang dag med elever, undervisning og møder. Men Anette Prehns oplæg var så levende og spændende, at jeg bevarede fuld koncentration hele vejen igennem. Hendes undervisning er lærerig og meningsfuld og foregår i et helt almindeligt hverdagssprog, som alle forstår. Jeg har fået maksimalt udbytte af de 90 minutter, både professionelt og som mor til to små børn.”
Louise Høholt, skoleleder, Bindslev Skole: ”På Bindslev Skole ønskede vi at gøre hjernen til en medspiller – både hos personalet og i forhold til eleverne. Vi ønskede at arbejde med grænsesætning og udvikle resiliens, robusthed og evnen til at svirpe tilbage til et balancepunkt hos både børn og voksne. Sammen med Anette Prehn tilrettelagde vi et forløb, hvor hele det pædagogiske personale var på to eftermiddags-workshops. Mellem workshoppene læste alle bogen Hjernesmarte Børn. Derudover gav Anette en gruppesparring til ledelse, TR, AMR og teamkoordinatorer. Anette er en meget smilende, nærværende og sprudlende person. Hun evnede i den grad at holde personalet fanget – også ud på de sene eftermiddagstimer. En lærer udtrykte det således bagefter: ”absolut det bedste kursus jeg har været på i nyere tid!” Anette gav mange gode konkrete billeder på, hvad der sker i hjernen, og hvordan vi sprogligt og opmærksomhedsmæssigt understøtter den ønskede udvikling både i personalegruppen og elevgruppen. Workshoppene var fyldt med brobygning til personalets hverdagserfaringer og konkrete øvelser, der understøttede hen-imod-sætninger, amygdala-regulering, reframing og øgede kendskabet til og den bevidste brug af værdikendskab i teamet. Jeg kan på det varmeste anbefale Anette Prehn!!”
Michael Andersen, pædagogisk leder, Gentofte Kommune: “Efter at have hørt Anette Prehns oplæg, tvivler jeg på, at hjernen kun trækker på 25 watt. Det var ganske enkelt fremragende – og deltagere gik begejstrede hjem. Anettes energi og evne til at nå ud til en meget stor gruppe mennesker (110) er helt særlig. Man føler, at Anette taler til den enkelte, selvom man er en del af en stor gruppe, og de mange hverdagseksempler skaber genkendelighed, grin og nærvær. Anette bidrog i dén grad til at styrke og inspirere vores ledere, medarbejdere og forældrerepræsentanter. Tak for det!”
Vibeke Windfeld Lund, Center for Læring, Lemvig Kommune: “Anette Prehn har i Lemvig Kommune holdt en fælles workshop for alle kommunens lærere på en fælles opstartsdag, hvor også dagtilbudslederne var inviteret med. Jeg kar kun fået positiv respons på Anettes oplæg; flere var HELT OPPE OG RINGE over oplægget. Anette formår i den grad at gøre viden om hjernens plasticitet vedkommende, brugbart og konkret ind i en pædagogisk læringsdagsorden. Hun omsætter teori til praksis på en måde, så det bliver virkelighedsnært og anvendeligt for alle, hvad enten man underviser de yngste eller de ældste elever. Hun fanger sit publikum med sit nærvær, sin friskhed og ikke mindst med emnets relevans. Hendes workshop er meget varieret, så 2½ time er fløjet af sted, inden man får set sig om.”
Søren Borup, skoleinspektør Mønsted-Sparkær, Viborg Kommune: “Den 9. februar 2022 deltog Mønsted skole og Sparkær SDI i webinaret “Hjernesmart pædagogik” med Anette Prehn. Vi har i de seneste 5 år arbejdet med begrebet hjernesmart pædagogik med udgangspunkt i den bog, som Anette Prehn har skrevet. Forventningerne til webinaret var selvsagt store og Anette Prehn levede så sandelig op til dem. Tiden bare fløj afsted, og der blev videregivet en stor viden om hjernens univers til stor gavn for de professionelle og ikke mindst til både glæde og gavn på sigt for eleverne/børnene i Mønsted og Sparkær. Der er i min optik ingen tvivl om, at den viden, vi i dag kender om hjernen, er en vigtig brik i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Så endnu en gang tak til Anette Prehn for at give både viden og praktiske værktøjer, der helt sikkert er med til at skab en bedre livsrejse for både børn, unge og voksne.”
[foogallery id=”1385″]
BOGEN “HJERNESMART LEDELSE”
Trine Brahm, Head of Leadership & Talent, Novozymes: “En fantastisk bog til at få større gennemslagskraft som leder. Anette Prehn evner at provokere lederes tænkning og vaner. Hun skriver formidabelt og gør komplekst stof om hjernen både sjovt, spiseligt og brugbart. Verdensklasse!”
Michael S. Kehlet, VP Talent, LEGO Group: “Anette Prehn giver endnu engang unik indsigt i, hvordan vi som ledere kan hjælpe teams og os selv til at tackle forandring og udfordringer. Fantastiske metaforer, let anvendelse – og læseværdig for alle lag i organisationen.”
Rasmus Gorell Mackenhauer, organisationspsykolog, konsulent ved Forsvarsministeriets Center for Arbejdsmiljø: “I en tid, hvor produktionen af ledelses- og organisationspsykologisk litteratur er eksploderet, og hvor en del af det hverken er velskrevet eller bidrager med noget nyt/væsentligt, vil jeg gerne bidrage til at guide interesserede på vej. Hvis du er leder, konsulent eller bare er nysgerrig på, hvordan du kommunikerer smart til hjerner omkring dig, og hvordan du giver dem – og din egen hjerne – de bedst mulige arbejdsvilkår, så kan jeg kun anbefale dig at læse bogen Hjernesmart ledelse. Jeg har haft stor fornøjelse af at læse (og lytte til) Hjernesmart ledelse, og jeg bruger en god del af den hjernesmarte tænkning i mit arbejde med psykisk arbejdsmiljø, leder- og organisationsudvikling. Anette Prehn formidler i særklasse ubesværet og engagerende – absolut den hurtigste vej til at kunne forstå og integrere de neurovidenskabelige perspektiver i egen praksis/adfærd og refleksion????”
Seniorsergent J.T. Ravn, daglig leder af ”bombehunde-delingen” i Helikopter Wing, Eskadrille 660, Flyvevåbnet: “Når man færdes i frontlinjen, er det vigtigt at forstå, hvad der foregår med ens kollega og én selv under hjelmen. Hvornår og hvorfor trigges hjernens alarmklokke, amygdala? Og hvordan får vi den under kontrol, så vi kan forsætte vores arbejde med stor sikkerhed og kreativitet? Bogen Hjernesmart ledelse har været en stor faktor i forbedringen af vores enheds interne kommunikation. Vi anvender den i praksis under klargøring til opgaver, eksamener og taktisk udførsel. I en helt specifik situation sparede vores indsigt i de hjernesmarte spilleregler os for et halvt års arbejde. Kan det siges meget tydeligere, at bogen her er en fremragende investering?”
Vibeke Bak Solok, Executive Vice President, Group Risk Management, Danske Bank: “’Hjernesmart Ledelse’ giver en fantastisk værktøjskasse til at kunne arbejde med den forandring, der gennemsyrer den finansielle sektor i disse år. Som leder finder jeg stor inspiration i Anette Prehns lette og billedskabende tilgang til vanskelige emner. Hendes bøger giver ahaoplevelser og gør det nemt at anvende den nye viden i hverdagen.”
Jørgen Skovhus Haunstrup, Beskæftigelseschef, Silkeborg Kommune: ”Anette Prehns formidling af hjernens spilleregler er en øjenåbner, der gør det muligt at få sin hjerne som en bedre og stærkere medspiller. I Silkeborg Kommunes Beskæftigelsesafdeling er mange ledere og medarbejdere trænede i at bruge indsigterne i praksis, og vi har tilmed igennem flere år investeret i undervisning og træning for personer, der er på kanten af arbejdsmarkedet. Vores erfaring er, at dét at lære at lede sin egen hjerne giver en reel øget handlekraft for alle samt en unik kompetenceudvikling udi at kunne skifte vaner og opbygge nye og bedre handlemønstre.”
Vibeke Verwohlt, skoleleder, Stolpedalsskolen: “Som leder læser man rigtig meget ledelsesteori, som man så ef- terfølgende skal bruge tid på at omsætte og tilpasse til ens egen virkelighed. Med Hjernesmart ledelse får du en bog, som hjælper dig med let at bruge det læste. Den inviterer til, at du stopper op undervejs for at reflektere og implementere de mange gode tips til at gøre hjernen til en samarbejdspartner – i stedet for at læse den ud i ét, fra start til slut. Jeg har haft stor glæde af Anette Prehns bøger i mit ledelsesarbejde og kan varmt anbefale denne, som en alternativ ledelsesbog.”
Mik Steenfeldt, afdelingsdirektør, Sparekassen Kronjylland: “Super god bog, skrevet i et meget forståeligt sprog. Masser af gode øvelser som nemt kan anvendes i dagligdagen. Kan varmt anbefales til alle – du behøver ikke at have ledertitel eller ansvar for at få glæde af bogen. Ser frem til at læse flere bøger af Anette Prehn.”
Alan Larsen, forstander, Brejninggaard Efterskole: “En opdagelsesrejse i hjernen for ledere – med garanti for at finde guld. En bog, du vil vende tilbage til igen og igen, og som vil ændre dit syn på ledelse, motivation og samspil. I mit liv og lederskab er der et ‘før Anette Prehn’ og et ‘efter Anette Prehn’!”
Marlene Karmark, kontorchef, Odense Kommune: “At lære om hjernens spilleregler er den absolut bedste investering, jeg har lavet. Jeg har især haft glæde af at kende til hjernens vagthund, betydningen af værdier i samspillet mellem mennesker samt at kunne omfortolke situationer og derved gøre dem lettere at gå til. Anette Prehns evne til at gøre svært stof praksisnært og anvendeligt er eminent!”
Allan Nyland Christensen, Director Corporate IT Portfolio Management, Lego: “Her er bogen, du kan læse igen og igen og få ny værdi af hver gang! HJERNESMART LEDELSE har gjort mig langt bedre til at skabe det rum af gensidig forståelse og respekt, der skal til for at kunne diskutere konfliktfyldte emner og finde gode løsninger. Anette Prehn åbenbarer det logiske i at opøve “bløde kompetencer” – og det gør ganske enkelt livet lettere for tekniske ledere som mig. Jeg troede først, at bogen alene ville inspirere min ledelsesgerning, men den giver også masser af stof til eftertanke om ens egen tilgang til livet. Unik videnskabsformidling. Går rent ind!”
Rasmus Sielemann Christensen, administrerende direktør, Bornholms Energi & Forsyning: “Anette Prehn bringer med denne bog hjernens logikker ind i moderne ledelse på en måde, der både er indsigtsfuld, let forståelig og absolut relevant. Hendes pointer i forhold til, hvad der sker i hjernen, når vi interagerer med hinanden i organisationer, er nye for mig og har vidtgående konsekvenser for den måde, vi bør tænke ledelsen af os selv og andre på. Bogen har givet mig væsentlige nye opmærksomhedspunkter og inspiration til mere effektive måder at lede forandringsprocesser på. Tak for det!”
Tonny Nielsen, regionschef, Rema 1000: “Det er sjældent, at der kommer så stort udbytte og så megen læring ud af at læse en enkelt bog.”
Anders Skaaning-Höglund, Bakery Manager hos Lantmännen Unibake: “1000 tak for al den inspiration jeg har fået af at læse den fantastiske bog Hjernesmart ledelse. Jeg har noteret mig over 130 refleksioner (muligheder for nye stier). Jeg har også købt bøger til hele min ledergruppe og taler med dem hver uge om, hvad den giver dem. Én i teamet læste den på under 1 uge og elsker den lige så meget som mig (dog svært at tro på) ????”
Jens Brietzke, Export Manager, Claus Andersen Rustfri A/S: “Mange tak for ‘Hjernesmart Ledelse’. Jeg fik bogen som julegave af mine børn og den har været inspirerende og en berigelse for mig og mit virke. Den ny viden har jeg allerede brugt i forbindelse med min projektleder-uddannelse og jeg synes, at det den rammer spot on.”
Morten Kragh-Sørensen, lektor på Niels Brock International Business College og en af Danmarks førende eksperter i forhandlingsteknik, salgspsykologi og kropssprog anbefaler i videoer på LinkedIn bøger til studerende og andre, der kigger med. I en af videoerne siger Kragh-Sørensen: ”Hvilken bog skal man egentlig læse, hvis man vil være dygtigere til at forhandle? … (der fremhæves herefter syv internationale titler). Der er desværre ikke så mange danskere, jeg lige kan fremhæve, eller bøger på dansk for den sags skyld, men der er Anette Prehn, som har skrevet en fantastisk bog, der hedder Hjernesmart ledelse, og i min verden kunne den ligeså godt hedde Hjernesmart forhandling. Fordi det med ledelse og forhandling, det er begge dele noget med at kunne bevæge andre mennesker og påvirke andre mennesker, og hvordan vi bliver påvirket af andre mennesker.”
Anmeldelse i Jyllands-Posten, 28. januar 2017: Anmelder Ulla Bechsgaard skriver:
- ”En strålende og øjenåbnende bog om hjernen henvendt til ledere.”
- ”Provokerende og godt formidlet – en på en gang klog og underholdende bog om et komplekst emne.”
- ”Inspirerende at arbejde med, både for den enkelte leder og for teamet.”
Du kan læse anmeldelsen her.
Anmeldelse i Børsen, 10. november 2016: Anmelder Henrik Ørholst synes godt nok at savne “det store forandringsprojekt” (hvilket bogen nu aldrig har haft som ambition) men skriver derudover:
- ”En utraditionel ledelsesbog.”
- ”Tretrinsraketten er en fremragende læringsmodel.”
- ”Forstår at forklare indviklede ting, så alle os, der ikke har en lægelig baggrund, kan følge med.”
Du kan læse anmeldelsen her.
BOGEN “AFLEDTE EFFEKTER”
Kasper Elbjørn, pressechef, Carlsberg Danmark: ”En bog, jeg slet ikke kunne lægge fra mig. Det er sjældent, jeg læser en bog, der har modet til at byde forandringer velkommen, men samtidig tør understrege værdien af det nære og konkrete. Anette Prehn vil have os til at tænke os om, inden vi hovedkulds omfavner enhver forandring for forandringens skyld. Hun opfordrer nøgternt til, at vi som familie, arbejdsplads og samfund gør os grundlæggende overvejelser om, hvad vi mister, hvis vi kaster adfærd og traditioner, der har skabt os og formet vores kultur, ud med badevandet. Anette Prehn har skrevet en inspirerende og tiltrængt bog, som er svær at slippe – også efter sidste side er læst.”
Claus Aarøe, specialkonsulent og projektleder, Digitaliseringsstyrelsen: ”Her er en bog som gavmildt deler ud af ny viden og hverdagsnære eksempler. Den skubber læseren (dig og mig) videre ved at lægge op til eftertænksomhed og handling. Anette Prehn formår at vække forældre og professionelle til handling gennem sine direkte ord, der giver læseren tydelige bud på, hvorfor vi skal se de afledte effekter af vores handlinger over for børn, unge og hinanden. Du tvinges ud i nye perspektiver på hverdagens “selvfølgelige” aktiviteter. Heldigvis følger der mange idéer med i pakken, så det er nemt selv at komme i gang med at gå nye og mere hjernesmarte veje. En særlig fornøjelse ved at læse ’Afledte effekter’ er, at jeg fyldes med energi af det legefulde sprog, der leverer sit indhold præcist og jordnært. En bog jeg vil læse igen og igen.”
Anmeldelse i Pædagogen (fagblad), der giver 5 stjerner: “Endnu en indsigtsfuld og velskrevet bog af Anette Prehn.”
Henrik Nyholm, læge: “Årets (jule)gave til forældre og bedsteforældre, der er bekymrede (eller burde være det), over hvordan vort moderne samfunds indretning og ikke mindst skærmene påvirker børns udvikling, følelser og sociale liv. Bogen er særdeles velskrevet og oplysende. Den er letlæselig, underholdende og meget tankevækkende. Bør læses af alle, der omgås børn.”
Sabine Gad Aabye, lærer, Jels Skole: ”Anbefaling ????????????????????Mit største juleønske i år må være, at flest mulig voksne omsorgsgivere læser Anette Prehns nye bog om livsmestring. Afledte effekter beskriver en lang række hverdags-aktiviteter, vi i vores fortravlede og digitaliserede liv, er kommet til at pille ud af vores liv. Når vi stopper aktiviteter, er der mange gode sidegevinster vi kommer til at gå glip af. I mit daglige virke som lærer i den danske folkeskole, efterlyser jeg på daglig basis robuste og livsduelige elever. Denne bog viser mig i den grad, at jeg må gribe i egen barm og være langt mere bevidst omkring, hvad jeg på vegne af mine elever vælger fra og til, i et tæt samarbejde med alle voksne omkring eleverne. Jeg skal være mere skarp på at værdisætte de små effekter i langt højere grad. Og så skal jeg til at sætte ord på, hvorfor afledte effekter er en moderne, jordnær og praksisnær måde at anskue dannelse på. Tak for din bog Anette Prehn, jeg vil dele den med mit faglige og personlige netværk, med de allerbedste anbefalinger!”
BOGEN “HJERNESMART PÆDAGOGIK”
Kirsten Pedersen, indskolingsleder, Vejgaard Østre Skole: “Anette Prehns arbejde med at oversætte hjernens spilleregler til praktisk pædagogik er lige til at gå ud og bruge. Bør ligge på ethvert natbord!”
Michael Andersen, pædagogisk leder, Gentofte Kommune: “Anette Prehn bidrager i dén grad til at styrke pædagogers samspil med børn!”
Anne Ørskov, lærer, Østervangskolen: “En meget, meget brugbar bog. Gid, at jeg havde læst denne bog allerede på min uddannelse i 1990’erne – så havde jeg været klædt bedre på til at møde praksis.”
Inger Marie Kristensen, skoleleder, Sct. Jacobi Skole: “Vanskeligt stof gjort tilgængeligt for enhver. Fuld af praksisnære værktøjer. Læs den!”
Line Rønn Shakoor, lærer og cand.pæd.didaktik: “Jeg kan anbefale denne bog til alle, der har børn eller arbejder med børn! I denne bog får man viden og praktiske værktøjer til at styrke børns læring, bevidsthed om egne evner, indre ro mv. Det hele fortalt på en vidende og levende måde. Bogen er bygget op som en rejse, og læseren kommer virkelig ud på en spændende rejse! Man besøger sig selv ”på øverste etage” og bliver klogere på, hvilke spilleregler man egentlig spiller efter. Man kommer til at smile, reflektere og man får mod på at prøve nye redskaber af. Man besøger pædagogikken, videnskaben om vores tænkning, og neurovidenskaben. Rejsen er gennemsyret af forfatterens ønske om at flytte kærligt på vores forforståelse af os selv og hinanden med det formål at give næste generation de bedste forudsætninger for at lære og udvikle sig.”
Maria Grüner Vangmand, pædagog, Kokkedal Børnehus: “Hjerneforskning på hverdagssprog. En kæmpe øjenåbner!”
Helle Jensen, pædagog, Struer: “’Hjernesmarte Pædagogik’ er min bibel. Jeg er pædagog gennem 25 år, og jeg har set megen ‘ny vin på gamle flasker’ gennem tiden. Men dette er NYT! Endelig er der her noget, som reelt evner at flytte menneskers tilgang til pædagogik. Det er genial videnskabsformidling, som Anette Prehn leverer – ganske enkelt. Brugbar og let at forstå. Selv min mand, der er slagteriarbejder, er blevet ‘dus’ med amygdala, og hjernens spilleregler er blevet en del af vores liv sammen. Genialt!”
Tonny Skinbjerg, pædagog, Allerød: “I LOVE IT, som Ole Henriksen ville sige. Det er banebrydende formidling, og jeg håber, at hjernebøgerne bliver solgt i massevis. Når børn, unge og voksne bliver stille og lytter efter, fordi det giver mening, så er en forfatter nået langt. Flot!! Jeg bruger hjernesmart pædagogik i min praksis som pædagog og i mit liv. TAK!”
Bogen fik et 12-tal i anmeldelsen fra AKT-Bladet. Folkeskolen skriver: “Venter spændt på en treer i Hjernesmart-serien”. Og Pædagogen.dk giver bogen seks stjerner ud af seks og skriver bl.a. at den er “et sandt overflødighedshorn af viden og aktivitetsforslag”.
BOGEN “HJERNESMARTE BØRN”:
Pia Anita Hansen, institutionsleder, Børneinstitution Rising: “Hjernesmarte Børn er en fantastisk bog, der gør STOR lykke ude i børnehusene. Både ledere, medarbejdere og flere forældre har ytret begejstring over indholdet og måden den er skrevet på. Alle er blevet enormt inspireret af den, og vi har anbefalet den til vores tværfaglige samarbejdspartnere og andre institutioner.”
Svend Brinkmann, professor, Aalborg Universitet: “En udmærket opdragelsesbog.”
Olu Robbin-Coker, Organisational Psychologist (MA): “I recently finished reading one of the best books I have ever read on parenting skills. It’s the third book I have read by Anette Prehn who is a genius at communicating applied neuroscience to anyone from CEO’s to 5 year old kindergarten kids. I wanted to recommend the book to everyone, however it’s in Danish, so that rules out pretty much everyone except the 5 million or so people in the world that speak Danish. 🙂 It therefore delighted me greatly to see that Anette is not only working on getting the book translated into English but also developing an online course to go with it.”
Line Neuber, viceskoleleder, Sct. Jacobi Skole: “Jeg har haft fornøjelsen af at læse “Hjernesmarte børn” i sommerferien. Det har været en øjenåbner og meget lærerig bog, som jeg ikke kun læste, men også afprøvede i praksis. I ferien var der tid og ro til at læse og afprøve nogle af teorierne. Jeg lærte familien om amygdala og pandelapperne, og vi kiggede på amygdala-termometeret og “ballonen”. Det var utrolig, hvor hurtigt begge mine drenge på henholdsvis 5 og 8 år lærte at bruge amygdala-termometeret. Vi talte meget om, hvornår amygdala var grøn, gul eller rød. “Amygdala” er blevet en naturlig del af vores hverdag, og vi får italesat og blevet mere bevidste om alarmklokken, amygdala! Alt i alt, vil jeg takke for en meget inspirerende og lærerig bog. Det er en bog, som kan bruges i mange sammenhænge – ikke kun med børn, men også omkring ens private og professionelle selv.”
Henrik Fridorf, rektor, Bondi skole, Asker kommune, Norge: “Anette Prehn har skrevet en bok som er et «must» å lese for oss som jobber med barn i alle aldre. I boken «Hjernesmarte barn» får vi en forklaring på mange av de handlingsmønstre vi alle har. Anette bruker mange eksempler og gjør stoffet både underholdende og lærerikt. I min jobb som rektor bruker jeg ofte boken i møter med foreldre og barn. Jeg opplever at mange blir trygge på at det ikke «er noe i veien» med dem/deres barn, og at det finnes både gode forklaringer og løsninger. Som rektor på en skole har jeg blitt tryggere i de valg jeg har tatt ift måten vi jobber med det psykososiale miljøet blant barn og ansatte. Jeg opplever at boken har styrket meg som leder og menneske. Jeg vil varmt anbefale boken både til ledere, lærere og foreldre.”
Kristin Breck, pædagog, Bergen: “Jeg har lest ’Hjernesmarte Barn’, og den gav meg en fantastisk lesekulinarisk opplevelse. Vil anbefale den til alle kollegaer i barnehager rundtom … tusen takk for dine tanker og refleksjoner i boken.”
Andre udtalelser fra forældre, der har læst Hjernesmarte Børn:
- “Hjernesmarte Børn reddede vores familieliv!”
- “Jeg blev hurtigt klogere på mig selv, mine handlemønster og hvordan jeg med små ændringer i min adfærd kan løse og undgå mange af de åndssvage situationer, jeg tit og ofte ender i som far, når hverdagen først tromler afsted.”
- “Jeg har ’slugt’ bogen. Den er utrolig vedrørende og brugbar ift. mit eget liv som mor til tre børn.”
- “Det er sjældent at finde en formidler af komplekst stof, som gør det så spiseligt og anvendeligt for enhver.”
- “Hjernesmarte Børn har givet vores pressede familie mere ro.”
- “Livet bliver aldrig helt det samme igen, når man har læst den bog. Ens bevidsthedsniveau ændres til et højere stadie.”
- “Fuld af praktiske greb, man får lyst til at prøve af.”
- “Kan anbefales til alle, som er tæt på børn.”
- “Bogen er næsten blevet ‘en del af familien’.”
- “Supergod bog, jeg som mand kan forholde mig til. Jeg læser stort set aldrig, men åd Hjernesmarte Børn på 6-7 timer!”
Bente Søndergaard, sundhedsplejerske, Hillerød Kommune: “Jeg har arbejdet som sundhedsplejerske i 15 år, har taget ‘Småbørnskonsulent-uddannelsen’ og ‘Marte Meo-uddannelsen’ og føler mig o.k. rustet til at arbejde som sundhedsplejerske og elsker mit job!!! Jeg skriver til dig, fordi jeg vil takke dig for bogen Hjernesmarte børn, som jeg nu har læst og ikke mindst hørt på lydbog (nu femte gang) – på min tur i bilen mellem besøgene. Jeg blev introduceret til din bog af en mor, der havde været til et foredrag af dig og som havde en 3½ år gammel dreng, som jeg besøgte. Jeg fortalte hende på min måde om hjernes spilleregler og pludselig sagde hun:”Det er jo ligesom det der står i ‘Hjernesmarte børn’ – har du læst den?” Nej det havde jeg ikke – men blev så nysgerrig at jeg med det samme satte mig ud i min bil og fandt din bog på Mofibo og siden da har du været med mig vidt omkring Jeg oplever, at din måde at formidle ”hjernens spilleregler” er meget anerkendende og på ingen måde en løftet pegefinger. Jeg kan godt have en lidt overaktiv radar for kritik og vender den ofte ind mod mig selv, når jeg hører om børneopdragelse generelt. ‘Åhh ja, det er da også rigtig, hvorfor tænkte jeg ikke selv på det…’ m.m. – men den følelse efterlader din bog ikke!!!! Den skaber lyst til at prøve noget nyt, være nysgerrig på måden at være sammen med andre mennesker på, og det er så befriende at vide, at hjernen har sine helt egne spilleregler, og at det er dem, vi skal være nysgerrige på. At se på intentionen bag børnenes eller vore egne handlinger og forstørre denne! Jeg har anbefalet din bog til ALLE de familier, jeg har med at gøre – både småbørnsfamlierne og familierne med børn i skolen. Alle dem, der har læst den, er vilde med den. Mine kollegaer er også begyndt at læse den og kan heller ikke få armene ned. Så tak for det!”
Omar Jarkas, far: “Kære Anette. Jeg har benyttet mig af dine super interessante øvelser, som ligger i slutningen af din bog Hjernesmarte Børn, til at udforske mine kerneværdier. Jeg kom frem til at en af mine kerneværdier er taknemmelighed. Derfor har jeg valgt at skrive denne besked til dig. Jeg skriver til dig for at sige tusind tak for at berige os forældre med din meget værdifulde bog Hjernesmarte Børn. Det var en sand fornøjelse at læse bogen og lære alle dine guldkorn omkring børneopdragelse. Kæmpe ros til dig for at skrive en bog, der er så pædagogisk, praksisnær og lærerig til os forældre. Min kone og jeg føler, at vi er meget klogere på vores børns hjerner (og vores egne) efter at have læst bogen. Jeg glæder mig utroligt meget til at læse dine andre bøger.”
SERIEN “HJERNEVENNER”, BESTÅENDE AF SYV MINIBØGER:
Bjarne W. Andresen, www.pædagogen.dk (om serien): ”Sjældent har man set så gode fagbøger til børn, især ikke om hjernens funktioner.”
Lola Jensen, familievejleder (om serien): ”For at kunne hjælpe familier bedst muligt samler jeg på materialer, der har en enkel, ligetil og letforståelig tilgang til ellers ret svære emner. En tilgang som ikke komplicerer man klargør. Anette Prehns bøger i Hjernevenner-serien er fantastisk gode oplæg til læsning eller samtale med børn og unge for at hjælpe hjernens ’vildspor’ på ret kurs igen.”
Troels W. Kjær, hjerneforsker, overlæge og professor (om seriens bog 1, Stierne i hjernen): “Med kyndig hånd leder Anette Prehn os ad stierne i hjernen til en dybere forståelse af, hvordan hjernen hjælper hver af os i dagligdagen. Bogen giver børn, unge og alle andre interesserede indsigt i flere vigtige aspekter af vores vidunderlige hjerne. Bogen fokuserer på hjernen både i et udviklingsmæssigt perspektiv gennem generationer og ud fra individets evne til at ændre hjernens netværk, så vi kan opleve mod, overskud og glæde. Kan varmt anbefales.”
Per Schultz Jørgensen, professor i socialpsykologi (om bog 2, Bliv ven med hjernens amygdala): ”Anette Prehn omsætter i ’Bliv ven med hjernens amygdala’ kompliceret fysiologisk viden til meget brugbare mentale øvelser for børn – og fortalt til børn. De er lige til at gå til, ikke mindst fordi bogen giver børn et sprog, så de kan bygge bro mellem deres følelser i udfordrende sociale situationer og en sund, konstruktiv håndtering af dem. Børn lærer gennem bogen at forstå, acceptere og regulere følelser og udvikle en sund indrestyring. Ved at placere angst, frygt og stress i amygdala får barnet overskud til at reflektere og handle mere frit som sig selv. Et rigtig godt redskab til at styrke børns robusthed.”
Louise Klinge, vinder af Ph.d. Cup 2017 (om bog 3, Gør hjernen til en medspiller): ”Bogen er skrevet, så man får lyst til at læse mere, fordi Anette Prehn er en fantastisk og menneskeklog formidler. Hvor er det dog en god idé at skrive minibøger til børn og unge om hjernens spilleregler!”
Maiken Nedergaard, hjerneforsker og søvnekspert (om bog 4, Sov dig til en bedre hjerne): ”Anette Prehn har med ‘Sov dig til en bedre hjerne’ begået en super bog om søvn, der er både fornøjelig, spændende og let at lœse. De videnskabelige oplysninger er korrekte helt ned i detaljerede mekanismer.”
Søren Berg, søvnmedicinsk specialist (om bog 4, Sov dig til en bedre hjerne): ”Anette Prehn har skrevet en let tilgængelig og informativ lille bog om søvn og gode søvnvaner, som vil kunne bidrage til, at børn og unge mennesker bliver opmærksomme på, hvor vigtig søvnen er for deres fysiske og psykiske udvikling.”
Kjeld Fredens, læge og hjerneforsker (om bog 6, Tag nye billeder med hjernen): ”En spændende beretning om hjernens plasticitet. Metoden ”De fem fingre” kan give dig fingerfærdighed i at bane nye veje i din hjerne.”
Claus Meyer, mad-entreprenør: ”Både gastronomi og forskning kan blive lovligt elitært og frakoblet almindelige menneskers liv. Men begge dele bør tilhøre folket, og det kræver en relevant, passioneret og jordnær formidling. Med Hjernevenner-serien skrevet til børn og unge tager Anette Prehn denne vigtige opgave på sig. I ”Din kreative hjerne” viser hun, hvad der kan fremme såvel som spænde ben for kreativitet, og at kreativitet er som en muskel, der vokser, jo mere den bruges. Minibogen er en hyldest til den krøllede hjerne og en nyttig guide til at lade kreativiteten flyde frit.”
Tonny Skinbjerg, pædagog og klovn: “’I LOVE IT!’ som Ole Henriksen ville sige. Hjernevenner-serien er banebrydende formidling, og jeg håber, at minibøgerne bliver solgt i massevis. Når børn, unge og voksne bliver stille og lytter efter, fordi det giver mening, så er en forfatter nået langt. Flot!! Jeg bruger hjernesmart pædagogik i min praksis som pædagog og i mit liv. TAK!”
BILLEDBOGEN UDBRYDERKONGEN OG INDBRUDSTYVEN:
Lola Jensen, familievejleder: “Noget af det bedste jeg lærte på familievejledningskurset i 1984… ja det er længe siden, men teknikken har glædet mig lige siden, fordi den gør så godt for mig selv og mine omgivelser, både mine nærmeste, og dem som jeg møder via familievejledningen (husk at lade andre mennesker selv bestemme, hvad de gerne vil se, ellers er det ikke reframing men diktering). Jeg lærte at reframe – dvs. reformulere, omfortolke – og det er fantastisk at kunne og helt enkelt i metode og virkemiddel. Hvordan vi betragter de ting, der sker, det afhænger helt af de øjne som ser. Sådan skriver Anette Prehn bag på sin lille men meget brugbare bog “Udbryderkongen og indbrudstyven”, der via to spirende mælkebøtter i to nabohaver viser to forskellige reaktioner på mælkebøtten, Hr Munks sure og Majs imponerede. Anette er en mester i små konkrete og letforståelige historier, der giver så gode muligheder for at samtale med børn og inspirere dem til at øve sig i at se mælkebøtten (hverdagens situationer) via Majs optik. Det giver også anledning til en god snak med børnene ‘Hvordan ville Hr Munk mon reagere ved regnvejr, udelukkelse fra leg og mange andre hverdagssituationer, hvordan ville Maj reagere?’ Bogen er inspiration til at øve børn (de store børnehavebørn og opefter) i at se situationer igennem Majs optik, og derved opleve en lettere tilgang til verden. Muligheden for at reframe, reformulere, omfortolke viser os, at vi ikke er vores hjerne, men at vi har en hjerne, som kan reguleres. Anette er en mester i at hjælpe voksne og børn med at “skifte briller, når noget driller”, derfor skal denne lille bog have en plads her i mine anbefalinger.”
Kent Poulsen, anmelder i magasinet Børn og bøger, giver Udbryderkongen og indbrudstyve sine “store anbefalinger” og skriver: “Denne bog er en interessant og på mange måder anderledes bog. Det er en rimende billedbog, og så har den bogstavelig talt temmelig meget på sinde. Faktisk er det en bog, om reframing eller på dansk omfortolkning, ja, og dermed også om hjernens alarmklokke kaldet amygdala. Dertil kommer de afsluttende “didaktiske sider” – og skulle det nu lyder tungt og lidt for belærende, så er svaret: Nej, det er det slet ikke! Derfor til selve rimbilledbogen. Vi møder to mælkebøtter, den ene bryder igennem indgangen til Majs hus. Hun tager godt imod den, påskønner dens ukuelige vilje og indsats til at bryde igennem. Den helt modsatte reaktion møder den anden mælkebøtte, der bryder igennem hr. Munks gulv i garagen, her er svaret vrede og udryddelse, “en grusom gang gift”. Det hele leveres let og elegant – og på rim, som Anette Prehn mestrer flot. Flot er også de store helsides, kolorerede tegninger udført i en glad og farverig streg mesterligt leveret af Jens Hage. De to, Anette Prehn og Jens Hage, leverer en flot fælles bog, som bør tages godt imod. Bogen slutter således: “Hvordan vi betragter de ting, der end sker, det afhænger helt af de øjne, som ser.” Så elegant kan de to synspunkter præsenteres og siges – og i bogen i streg også ses. Til slut er der i alt otte sider af ‘didaktisk’ tilsnit til læseren, så følger Hvad er omfortolkning? – mest for den voksne læser, dernæst Invitation til dialogisk læsning til oplæseren og endelig Byg ovenpå historien, en pædagogisk vejledning. En sand perlerække af idéer og forslag til brug i indskolings-aldersgruppen, i samtalen og i undervisningen. Endelig er der en afsluttende side med en række anbefalinger af udenlandske notabiliteter. En fin rimbilledbog til selvlæsning, men også en særdeles fin bog, der har så mange andre store og fine potentialer – i dialogen, i samtalen og i undervisningen – i både filosofisk og psykologisk forstand. Store anbefalinger.”
James Gross, professor, Stanford Universitet, USA: ”I denne charmerende historie bringer Anette Prehn en dyb filosofisk og psykologisk sandhed til live. Nemlig den, at vores følelsesmæssige reaktioner på verden omkring os er stærkt formet af, hvordan vi tænker om dét, vi oplever. Denne tidløse indsigt er en gave til både børn og voksne. Den er også kilden til stor kraft, fordi den minder os om, at vi kan forme vores følelsesliv ved at give opmærksomhed til, hvordan vi tænker om os selv, andre og verden omkring os.”
David Drake, direktør, Center for Narrativ Coaching, Australien: ”Denne herligt enkle historie er en vidunderlig måde at hjælpe børn til at lære om de forskellige måder, vi kan se på verden på. Den vil give næring til mange vigtige samtaler i både familier og skoler.”
Paul Walton, innovator og direktør, Cello PLC, Storbritannien:“Picasso sagde, at det tog ham 60 år at lære at se verden som et barn. Vores barndom, der er så rig på naturlig flertydighed, udskiftes lynhurtigt af et voksenliv fyldt med fordomme, hvor vi er fast besluttede på at finde ét rigtigt svar. ”Udbryderkongen og Indbrudstyven” minder både voksne og børn om betydningen af at forblive åbne og fordomsfri, når vi kigger på ting. I al ukrudt gemmer der sig så sandelig et naturens mirakel.”
Karen Shue, klinisk neuropsykolog, Brain and Health, Canada: “Omfortolkning er et af de mest effektive værktøjer, der findes, til at forebygge stress og nedtrykthed i hverdagen. Det lærer os at give næring til flere af de følelser, tanker og handlinger, der skaber mening og glæde i vores liv. Denne lille juvel af en historie er en herlig, begavet og sjov måde at introducere børn (og deres forældre!) til kunsten at reframe. De inspirerende rim appellerer til børns evne til at se magi i hverdagsbegivenheder og hjælper dem med at lægge grundstenen til livslange, hjernesmarte vaner. Jeg håber, der kommer en hel samling af disse omfortolknings-historier.”
NB: De internationale anbefalinger af historien er af den engelske original, The Asphaltic Peekaboo, som Anette Prehn skrev i 2010, da hun boede i England med sin familie.
BOGEN “PLAY YOUR BRAIN”:
Tobias Kiefer, Head of Global Learning & Development, Booz & Company: “A masterpiece, and tight to the core, Play Your Brain is essential reading for all leaders and managers who want to orchestrate their employees and organisations to become highly self-regulated. One of those books you must have!”
Paul T. Brown, Visiting Professor in Organisational Neuroscience, London South Bank University: “A pioneer work in the emerging field of applied neuroscience, Play Your Brain likens the brain to a jazz band — in its capacity to improvise and make new connections. The authors show how to maximise its enormous potential, through immensely thoughtful, practical and brain-based suggestions. Highly recommended!”
Henriette Kistrup, Supply Chain Director, Carlsberg UK: “How do you acquire the readiness to change that is so sought after in today’s business environment — but also so hard to achieve without the nearly insurmountable effort and cost of ‘change programmes’ and course activity? Play Your Brain shows you how. If playing certain ‘keys’ does not deliver — change! If you feel stuck on a key — change! If your ‘melody’ goes out of tune — change! Thus readiness to change and a flexible mindset become a natural part of your approach to life and business. An engaging and very approachable book for any layer of an organisation.”
Steen Hildebrandt, Professor of Management Studies, Aarhus University: “Two very strong authors and an immensely important challenge: How may I understand myself better and become more skilled in reaching my goals? Anette Prehn and Kjeld Fredens have written a very inspiring and useful book that will turn your brain into a co-player.”
Alex Myers, President & CEO, ArjoHuntleigh: “Play Your Brain convincingly demonstrates how to strengthen your results by adopting a musical mindset. A must-buy for anyone working in ever-changing environments, and aiming to deliver out-of-the-box performance.”
Stephen Hough, classical pianist, composer & writer: “This book humanises science, by exploring how things work in relation to how we work. The brain as jazz band is a delightful analogy — a collection of cells that plays and improvises in harmony.”
Morten Zeuthen, Professor, Royal Danish Academy of Music: “Play Your Brain makes clear how everyone can gain from approaching life and goals in musical ways. The inspirational potential of this book is immense.”
Yi-Yuan Tang, Professor of Neuroinformatics, Dalian University of Technology: “Play Your Brain will help readers succeed in both life and career.”
Lisbet Thyge Frandsen, Group Senior Vice President, Grundfos Management: “Play Your Brain is like a wise friend offering tools for acting in useful ways and staying on top of situations.”
Paul Satti, Managing Director, Novozymes Malaysia: “Play Your Brain offers refreshing, new insight into how we can all grow and adapt, breaking the habits that hold us back.”
Izuddin Salleh, Network Delivery – Retail Business, PETRONAS, Malaysia: “Anette Prehn’s book, Play Your Brain has created a breakthrough in my life. The living proof is nothing but my own life! Upon reading this book for the first time (yes I’ve read it many times), I managed to experience a sudden change in my perspective. I felt that I was totally in charge of my life and this is still the case today. I now know that I have everything at my disposal to be unleashed: Thoughts, Values, Body, Perception, Vision, Emotion, Goals and Successes! By understanding all of these “keys” of the brain, I understand that I have a lot of resources at disposal within me. An amazing discovery indeed! This has stimulated a high level of cognitive flexibility and ability to achieve the best outcome in any situation.
On a personal level, I have experienced multiple promotions in my job career since reading Play Your Brain. I have also been rated as a high performer by my superiors and colleagues. I have developed great interpersonal skills, boosted my ability to build rapport with my business counterparts, been able to generate strategic insights where required and improved my family values. And the list can go on and on.
This book can change people’s lives around 180 degrees, like it happened to me. The way Anette Prehn explains everything in the book is very personal and relatable. She invites the reader to be the co-writer so that the impact of each explanation can be felt and appreciated. Thank you so much Anette! I can’t tell you how grateful I am to have found your book. Please continue your excellent work. I admire you for your insights!”
BOGEN “COACH DIG SELV”:
Anmeldelse i Berlingske: “Fem stjerner til bogen Coach dig selv – og få hjernen med til en forandring … “kan klart anbefales”
Anja Mølsted, afdelingsdirektør, Jyske Finans: “Den bedste ‘skolebog’, jeg har læst. Coach dig selv inspirerede mig til min uddannelse som coach og gav mig nyt syn på og forståelse af meget.”
FRAMESTORM-KURSERNE:
Torben Hamann, leder: “Efter at havde taget Anette Prehns kursus i Framestorm, har jeg fået et nyt og betydelig brugbart redskab. Systematikken “Framestormens Fem Fingre” gør det enkelt at finde ressourcer og stærke perspektiver. Jeg oplever at min tænkning – og måden jeg arbejder omkring “problematikker” – sker på en ny og nemmere måde nu. Jeg har fået et redskab, der gør det muligt at se nye veje, hvor jeg ellers kunne være låst fat af vanetænkning. Anette siger at reframing burde være i det vand, vi drikker … det kan jeg kun være enig i, nu da jeg har smagt det.
Dette kursus kan anbefales til ALLE!”
Susanne Kolind, direktør: “Dette kursus bør være alle forundt! På kurset fik jeg hjælp til at forandre en fortolkning, som har været enormt begrænsende og hæmmende i mit liv. Uanset hvor meget jeg gerne ville, at det skulle være anderledes, hang jeg fast i en drænende frame, der låste min adfærd og begrænsede mine handlemuligheder. Ved hjælp af Anette Prehns Framestorm-metode fik jeg mulighed for at komme hele vejen rundt om situationen og se den an fra nye og andre vinkler. Framestormens spørgeramme og teknikker tvang hjernegynmastikken ud ad nye stier, som jeg ellers ikke ville have betrådt. Ud fra mit værdikompas kunne jeg frit og aktivt skifte perspektiv, så jeg i stedet for en drænende frame fik en ressourcefuld frame på samme situation. Situationen er uændret, men min fortolkning af den er flyttet til et nyt sted, som skaber værdi og handlekraft for mig. Anettes skarpe opmærksomhed og fornemmelse for dét, som udspiller sig i rummet, skaber trygge rammer og betingelser for læring og udvikling. Framestorm er et stærkt værktøj, der giver stor forløsning!”
Ane Irene Randleff, udviklingskonsulent: “Efter Framestorm-kurset har jeg haft det, som om jeg er begyndt at vinterbade. Mine sanser og celler er blevet vækket af dvale, og jeg kan nu se muligheder, hvor jeg før var låst i vanetænkning og til tider blev fanget i negative spiraler. Kurset har givet mig brugbare redskaber, så jeg selv kan omfortolke og få sat nye perspektiver på situationer eller mennesker. Tusind tak for nogle skønne dage med kloge ord og dejlige mennesker!”
Ekaterina Delgado, Sales Service Manager: “Jeg har fulgt Anette Prehns arbejde igennem flere år og bl.a. læst tre af hendes bøger. Derfor var jeg rigtig glad for endelig at få mulighed for at tage på grundkursus i metoden Framestorm. Jeg har øvet mig på at reframe igennem længere tid, men det er alligevel noget helt andet, når man skal gøre det uden forberedelse på kort tid sammen med mennesker, man ikke kender. MEN … Anette evnede som opfinder af metoden at skabe trygge og glade rammer for udforskning og læring. Jeg er blevet klart styrket i at opdage en følelse, jeg har, identificere den frame/fortolkning, der nærer den (og hvilke langsigtede konsekvenser det vil få, hvis jeg bliver ved med at nære den) – og så ellers Framestorme mig frem til andre stier i hjernen, der med fordel kan trampes op. Framestorm er et værktøj, jeg har stor værdi af!”
Mette-Marie Hejlsø, produktudviklingskonsulent: “Framestorm-kurset forudsætter heldigvis, at man kender hjernens grundprincipper fra Anette Prehns bøger, så vi kom hurtigt til sagens kerne: Hvordan man framestormer i praksis. Vi fik øvet Framestorm på vores egne fortolkninger og hinandens fortolkninger. Jeg har allerede benyttet tre af de nye fortolkninger, jeg fik med hjem, og de har hjulpet mig til at gå mere konstruktivt til situationer, som ellers har irriteret og drænet mig både professionelt og privat. Reframing ændrer ikke på mine omgivelser, men på min egen opfattelse af dem og følelser omkring dem, som så “sætter sig” i min adfærd – og det kan næste ikke undgå at smitte af på dem, jeg interagerer med. Når én brik i et system forandrer sig, ændrer hele systemet karakter. Min anvendelse af de reframinger, vi skabte for mig på kurset, har bevist for mig, hvor kraftfuldt et værktøj Framestorm er. Som bonus har jeg fået mere styr på mine værdier i min argumentation og i min reframing, og jeg kunne for eksempel på en konstruktiv måde italesætte, da en bekendt overskred mine grænser for nylig. Som underviser har Anette Prehn har masser af energi og fornemmer også stemningen i rummet, så hun konstant kan lave afveksling, der passer til behovet – endda med en daglig gåtur i naturskønne omgivelser, der gav ilt til hjernen, samtidig med at vi sparrede omkring opgaver. Jeg vil varmt anbefale kurset til alle, der ønsker at blive klogere på socialt samspil og tage ansvar for sin egen adfærd.”
Tali Rázga, kunstnerisk leder: “Jeg er superglad for at have været på grundkurset i Framestorm og kunne have fortsat det i mange flere dage. Jeg kendte til reframing på forhånd gennem Anette Prehns bøger, men det er noget helt andet at få lejlighed til at framestorme sammen med andre. Anettes facilitering – og kursets gode øvelser – gav masser af aha-oplevelser og har gjort det let for mig at reframe selv efterfølgende. Et meget givende kursus, som jeg anbefaler vidt og bredt.”
KURSERNE I HJERNESMART LEDELSE OG VANEÆNDRING:
Jørgen Hansen, Teknik- og Beredskabschef, Vesthimmerlands Kommune: ”Kurset har bogstaveligt talt trampet nye stier i hjernen – til glæde både for mig selv og mine medarbejdere. Jeg bruger dagligt værktøjerne til at aflaste arbejdshukommelsen og har stor nytte af evnen til at ‘reframe’. Kurset har været meget inspirerende og har bevist også at have en langtidseffekt.” ”Det er vigtigt, at man som leder forstår at bruge hjernen som medspiller. Jeg har fået konkrete, enkle værktøjer til at forstå, hvad der “hjernemæssigt” sker med mennesker i forskellige sammenhænge, arbejdsprocesser og situationer, f.eks. under pres. Jeg ved også, hvorledes man kan fremme ønskede forandringer hos andre og sig selv. Anette Prehn er en dygtig underviser med et smittende engagement. Et særdeles anbefalelsesværdigt kursus for ledere.” Dorthe Harbo, kontorchef, Odense Kommune
Rose Olsen, forstander, Vestereng, Svendborg: ”Jeg forstår nu hjernen på nye og brugbare måder. Som leder handler det i høj grad om at træde nye stier i samspillet med medarbejderne. Kursets grundbog ”Coach dig selv” er blevet min katekismus – et meget nyttigt opslagsværk i hverdagen. Anette Prehn evner at formidle svært stof på en særdeles praktisk og engagerende måde. Hvornår kommer kursus 2, 3 og 4?”
Marie Lystlund, funktionsleder, Odense Kommune: ”Kurset har givet mig en større selvsikkerhed og ro som leder. Jeg har fået et nyt sprog i forhold til medarbejderne og en masse hjernebaserede værktøjer, som kan bruges nu og her – og som virker! Anette er en engagerende underviser, der – selv en sen eftermiddag i sommerheden – formår at holde deltagernes interesse.”
Merete Nielsen, leder, Sønderborg Kommune: ”Hvad, hjernen tror, er ikke altid ”virkeligheden”. Det har været kraftfuld læring for mig. Som leder kan jeg i dag identificere, hvad der foregår i min hjerne i forskellige situationer – og hvad jeg kan gøre ved det. Undervisningen er fuld af inddragende eksempler fra hverdagen – og Anette Prehn er rigtig god til at bruge og anerkende kursisternes indlæg og refleksioner.”
Lone Ovesen, stedfortræder, Nordhøj, Kolding Kommune: ”Jeg har fået en meget værdifuld værktøjskasse som leder – og ser mere nuanceret på de muligheder jeg har, når jeg udøver mit lederskab. Jeg er blevet opmærksom på betydningen af amygdala (hjernens alarmklokke), og hvordan den kan styres ved at ændre fokus og tanker. Anette Prehn er en inspirerende formidler med en høj og smittende faglighed.”
Lone Hyldgaard, ledende tale-hørekonsulent, PPR Brøndby: ”Jeg er blevet klar over, at hvor meget der kan ændres vha. de hjernebaserede metoder. Det har gjort mig langt stærkere som leder og bedre klædt på til at håndtere udfordringer i organisationen. Anette Prehn er en inspirerende og reflekteret underviser, som evner at gribe dét, der unikt er i rummet og bruge det i undervisningen.”
ONLINE-KURSERNE:
André Vögtlin, Managing Director: “Anette Prehn’s work on reframing is leading edge in coaching. It creates a solid evidence base for one of the most powerful coaching tools around.”
Cynthia Hernandez, Project Manager: “I have followed Anette Prehn’s free online course on reframing. She does a fantastic job communicating a complex topic into easy-to-understand terms. She provides valuable insights describing scenarios many will relate to along with tools we can use to reframe our thinking and improve how we deal with life and business. I had a personal breakthrough applying the insights and tools – followed by a flood of ideas and answers. I am grateful for having found this excellent course – and extremely appreciative to Anette Prehn for sharing it with the world.”
Øvrige udtalelser fra kursister: (se www.udemy.com/the-neuroscience-of-reframing-and-how-to-do-it for ca. 800 yderligere):
- “If you are looking for inspiration with a science-based foundation this is for you.”
- “I’ve long been interested in neuroscience and found this course to be one of the most practical ones to date.”
- “An incredibly stimulating, enlightening and well-presented course. Anette Prehn’s non-technical approach, together with her clear explanations, made this course a joy to follow.”
- “Truly helpful!”
- “A gift beyond measure.”
- “This woman must be a saint. She gives away so much here that I’m left in utter gratitude.”
- “This should have been taught in school at a young age.”