En familie fra Jelling fortæller her, hvad det har givet datteren Hannah på 9 år – og moren Karen Wemmelund Helledi – at se og reflektere over de fem gratis videoer i Hjernesmart hjemmeskole. Den blev lavet i anledning af, at Danmarks skolebørn blev sendt hjem grundet coronavirus i foråret 2020.
I første omgang skrev Karen, som har deltaget i et af mine Framestormkurser: “Kære Anette. Tusind tak for din hjernesmarte hjemmeskole. Framestormkurset i oktober gav mig så meget godt med, og nu kan jeg se, hvordan også din hjemmeskole virker på mine børn. Jeg kan høre det knage i deres hoveder og jeg kan se, at der tændes noget i dem, noget måske uforklarligt, men følelsen kender jeg fra kurset i efteråret. TAK. Karen”
Herefter sendte datteren Hannah en sød lydfil (uploades snarest), hvorefter Karen uddybede med nedenstående tekst.
Jeg glæder mig meget over at læse, hvor mange vigtige spor Hjernesmart hjemmeskole har sat i Hannah på 9 år: Modet på at identificere hjælpestier fra sin rygsæk. At vide, at nye stier kræver mange besøg. Og åbenheden overfor lige så godt at kunne indlære det på en rigtig måde fra start.
Min refleksion ovenpå deres beretning? Alle børn fortjener at kende til hjernens spilleregler – bl.a. for at gøre svær læring lettere at gå til.
Her får Karen ordet igen:
“Hannah ville gerne lave skulderstand, men kunne ikke komme op. Pludselig sad hun helt stille på måtten ved siden af mig og jeg troede egentlig, at hun havde givet op. Men efter lidt tid sagde hun ‘jeg sidder lige og tænker over, om jeg allerede har en sti, der kan hjælpe mig’ efter lidt tænkning siger hun ‘jeg har jo en ret tyk baglæns-kolbøtte-sti’. Jeg siger noget i retning af at det var da en god ide at prøve… Så lægger hun sig ned og lukker øjnene: ‘jeg skal lige rydde lidt op i min min hjerne, for der er nogle andre stier, der spærrer’. Efter lidt tid siger hun, at nu er hun klar for nu er baglænskolbøttestien forrest (jeg tænker, at det hun egentlig opdager her, er det du måske ville kalde at lyse på en bestemt sti?). Hun prøver, og så kommer hun faktisk op i første forsøg og konstaterer, at nu ved hun, hvor stien skal være, så skal der bare trampes – og så øver hun. At se jer trampe stier MANGE gange i Hjernesmart hjemmeskole har også fået hende til at øve længere, når der er noget hun gerne vil – hun bliver simpelthen ved og sætter ord på, at hun måske skal gøre 50 gange eller 100 gange…. (tidligere syntes hun 7-8 gange var nok!). Hun spurgte mig flere gange om jeg ville hjælpe hende med at mærke, hvornår hun stod helt lodret…’for jeg gider jo ikke have en skæv sti, når man skal stå helt lige’. Min største selvindsigt eller aha-oplevelse i hjemmeskolen var nok at se den lille film med giraffen. Det var ikke kalvens adfærd, men moderens, der gjorde indtryk. Måden hun bare var der og ventede, mens kalven øver. Et lille nus på hovedet – og ellers venter hun bare og er der. Hun griber ikke ind, hvis du forstår, hvad jeg mener! Det har jeg lært noget af!”
Alle børn fortjener at kende til hjernens spilleregler!
Find gratis videolæring i form af Hjernesmart hjemmeskole her